Spring videre til hovedindholdet
Alle samlingerBackup & synkroniseringProblemløsning
Løs problemet: Onlime-ikonet melder om fejl
Løs problemet: Onlime-ikonet melder om fejl

Onlime-ikonet i værktøjslinjen på Windows og Mac viser, om programmet oplever fejl ved backup og synkronisering.

Mathias avatar
Skrevet af Mathias
Opdateret for over 6 måneder siden

På Windows og Mac kan du se ved Onlime-ikonet i værktøjslinjen se, om Onlime kører som det skal, eller om der er fejl ved backup og synkronisering.

Sådan finder du Onlime-ikonet i værktøjslinjen:


🟢 Alt OK

Ser du en grøn prik ved Onlime-ikonet er alt OK. Da kører backup og synkronisering som det skal uden fejl.

Mac

Windows


🔴 Forbindelsesfejl

Ser du en rød prik ved Onlime-ikonet er der en forbindelsesfejl mellem programmet og Onlime-tjenesten. Dette kan skyldes f.eks. et udfald i internetforbindelse, eller at du ikke er logget ind.

Genstart Onlime-appen

  1. Højreklik på Onlime-ikonet og vælge Afslut

  2. Åbn Onlime-appen

Du kan også genstarte Onlime-appen på følgende måde:

  1. Genstart din computer

  2. Åbn Onlime-appen

Geninstaller Onlime-appen

Du kan vælge at geninstallere Onlime-appen, hvilket vil løse forbindelsesfejl og databasefejl.

Vi anbefaler, at du først henter den nyeste version af Onlime og installerer denne. Hent og installer Onlime her.


❗️ Fejl ved backup eller synkronisering

Ser du et rødt udråbstegn ved Onlime-ikonet er det tegn på, at programmet oplever fejl ved tilføjede mapper og filer.

Sådan får du vist fejlede filer

  1. Højreklik på Onlime-ikonet og vælg menupunktet Vis fejl.

    Du kan også åbne Onlime-appen og højreklikke på den relevante mappe og vælge Vis fejl.

  2. I vinduet der kommer frem får du vist de filer, som er fejlet.

Sådan håndterer du de mest almindelige fejl

Filnavnet er for langt eller indeholder ugyldige symboler

I dette tilfælde, skal du omdøbe den fejlede fil, så filnavnet er simpelt - gerne kun ét ord.

Filen eksisterer ikke længere

I dette tilfælde kan du forsøge at genstarte Onlime-appen.

Udelad fra backup

Du kan udelade den overliggende mappe eller de konkrete filer fra backup. Se hvordan her.

OBS: Er du i gang med at tage backup, anbefaler vi, at du venter med at håndtere fejl til efter backup er færdig.


Gentagne problemer med synkronisering af filer i Onlime Synk mappen eller sikkerhedskopiering

Har du gentagne problemer med synkroniseringsfejl i Onlime, kan det skyldes flere ting – fx:

  • Backup af filer, der ligger i system- eller programmapper. Fx Outlook biblioteksfil eller andre programbiblioteker.

  • Backup af mapper på eksterne drev – fx netværksharddisk eller kablet ekstern drev

  • Gentagne forbindelsesproblemer til internettet eller enheder på dit lokale netværk.

Problemer med filer, der ændrer sig eller er optaget

Når filer ændrer sig løbende eller er optaget af styresystemet eller åbne programmer, kan Onlime ikke tilgå filerne. Onlime vil altid prøve at synkronisere og sikkerhedskopiere de filer, der mangler, men kan muligvis aldrig nå i mål.

Problemer med filer på eksterne drev

Tager du backup af en ekstern harddisk med Onlime, kan der ofte være ustabilitet i forbindelsen – både via ens lokale netværk, hvor en netværksharddisk er tilsluttet samt ældre eller store harddiske der er tilsluttet med kabel.

Send os dine logfiler

Forbindelsesfejl vil komme til udtryk i form af "Error::Timeout" i logfilen i Onlime. Send os dine logfiler, og skriv til os og beskriv dit problem.

Problemer ved at bruge både Onlime synk og backup

Bruger du både Onlime Synk og tager backup af lokale mapper på computeren eller et eksternt drev, kan det blive indviklet:

  • Onlime backup har forrang for Onlime Synk.

  • Hvis Onlime ikke kan færdiggøre en backup af de valgte mapper (lokalt og eksternt), vil Onlime Synk mappen ikke blive opdateret.

Besvarede dette dit spørgsmål?