På Windows og Mac kan du se ved Onlime-ikonet i værktøjslinjen se, om Onlime kører som det skal, eller om der er fejl ved backup og synkronisering.
Sådan finder du Onlime-ikonet i værktøjslinjen:
🟢 Alt OK
Ser du en grøn prik ved Onlime-ikonet er alt OK. Da kører backup og synkronisering som det skal uden fejl.
🔴 Forbindelsesfejl
Ser du en rød prik ved Onlime-ikonet er der en forbindelsesfejl mellem programmet og Onlime-tjenesten. Dette kan skyldes f.eks. et udfald i internetforbindelse, eller at du ikke er logget ind.
Genstart Onlime-appen
Højreklik på Onlime-ikonet og vælge Afslut
Åbn Onlime-appen
Du kan også genstarte Onlime-appen på følgende måde:
Genstart din computer
Åbn Onlime-appen
Geninstaller Onlime-appen
Du kan vælge at geninstallere Onlime-appen, hvilket vil løse forbindelsesfejl og databasefejl.
Vi anbefaler, at du først henter den nyeste version af Onlime og installerer denne. Hent og installer Onlime her.
Alternativt kan du geninstallere Onlime som forklaret her.
❗️ Fejl ved backup eller synkronisering
Ser du et rødt udråbstegn ved Onlime-ikonet er det tegn på, at programmet oplever fejl ved tilføjede mapper og filer.
Sådan får du vist fejlede filer
Højreklik på Onlime-ikonet og vælg menupunktet Vis fejl.
Du kan også åbne Onlime-appen og højreklikke på den relevante mappe og vælge Vis fejl.
I vinduet der kommer frem får du vist de filer, som er fejlet.
Sådan håndterer du de mest almindelige fejl
Filnavnet er for langt eller indeholder ugyldige symboler
I dette tilfælde, skal du omdøbe den fejlede fil, så filnavnet er simpelt - gerne kun ét ord.
Filen eksisterer ikke længere
I dette tilfælde kan du forsøge at genstarte Onlime-appen.
Udelad fra backup
Du kan udelade den overliggende mappe eller de konkrete filer fra backup. Se hvordan her.
OBS: Er du i gang med at tage backup, anbefaler vi, at du venter med at håndtere fejl til efter backup er færdig.
Gentagne problemer med synkronisering af filer i Onlime Synk mappen eller sikkerhedskopiering
Har du gentagne problemer med synkroniseringsfejl i Onlime, kan det skyldes flere ting – fx:
Backup af filer, der ligger i system- eller programmapper. Fx Outlook biblioteksfil eller andre programbiblioteker.
Backup af mapper på eksterne drev – fx netværksharddisk eller kablet ekstern drev
Gentagne forbindelsesproblemer til internettet eller enheder på dit lokale netværk.
Problemer med filer, der ændrer sig eller er optaget
Når filer ændrer sig løbende eller er optaget af styresystemet eller åbne programmer, kan Onlime ikke tilgå filerne. Onlime vil altid prøve at synkronisere og sikkerhedskopiere de filer, der mangler, men kan muligvis aldrig nå i mål.
Problemer med filer på eksterne drev
Tager du backup af en ekstern harddisk med Onlime, kan der ofte være ustabilitet i forbindelsen – både via ens lokale netværk, hvor en netværksharddisk er tilsluttet samt ældre eller store harddiske der er tilsluttet med kabel.
Send os dine logfiler
Forbindelsesfejl vil komme til udtryk i form af "Error::Timeout" i logfilen i Onlime. Send os dine logfiler, og skriv til os og beskriv dit problem.
Problemer ved at bruge både Onlime synk og backup
Bruger du både Onlime Synk og tager backup af lokale mapper på computeren eller et eksternt drev, kan det blive indviklet:
Onlime backup har forrang for Onlime Synk.
Hvis Onlime ikke kan færdiggøre en backup af de valgte mapper (lokalt og eksternt), vil Onlime Synk mappen ikke blive opdateret.