- Hvad er Papirkurven?
- Hvilke filer slettes, og hvordan slettes de?
- Har du modtaget en e-mail om slettede filer?
- Der ligger mange filer i Papirkurven - hvad skal du gøre?
- Gendan filer fra Papirkurven
- Tøm Papirkurven
Hvad er Papirkurven?
Papirkurven på Jottacloud.com ligner papirkurven på Windows og Mac.
Når du vælger at slette en fil, et billede eller en mappe fra Jottacloud, bliver den flyttet til Papirkurven. Filer som ligger i Papirkurven bliver liggende her i 30 dage – herefter bliver de automatisk slettet permanent. Når de er slettet efter denne periode, er der ingen mulighed for at gendanne dem.
Perioden på 30 dage giver dig en ekstra mulighed for at gendanne slettede filer.
Hvilke filer slettes, og hvordan slettes de?
Der er 2 måder hvorpå filer slettes og lander i Papirkurven:
Filer du selv aktivt sletter
Dette sker ved ved normal sletning på din computer, f.eks. ved brug af delete-knappen. Det kan også være filer, som du sletter fra Jottaclouds hjemmeside.
Filer som ændres, omdøbes, flyttes eller på anden måde redigeres
Når du har automatisk backup af dine mapper på din computer, opdager og sikkerhedskopierer Jottacloud automatisk nye og ændrede filer i de valgte mapper. Når en fil bliver ændret nok gange (f.eks. redigeret eller omdøbt) bliver ældre version af filen lagt i Papirkurven.
Den nyeste version af en fil bliver naturligvis liggende, præcis hvor du har placeret den.
Den nyeste version af en fil bliver aldrig slettet, medmindre du selv gør det.
Versioner af filer som bliver lagt i Papirkurven er versioner, som i forvejen ligger på vores servere. Dermed er det ikke de egentlige, originale filer, som bliver lagt i Papirkurven men tidligere versioner, som ellers ville ligge og "samle støv” på vores servere.
Har du modtaget en e-mail om slettede filer?
Når der lige pludselig på din konto er blevet lagt mange filer i Papirkurven jf. ovenstående på én gang, reagerer vores system ved at sende dig en e-mail om det.
E-mailen er udelukkende en servicebesked, som skal gøre dig opmærksom på, at der er sket en stor forandring i dine filer. Det skal give dig mulighed for at vide, at du måske bør tage en gennemgang af dine mapper og filer og finde frem til, hvorfor mange af dem inden for kort tid er blevet ændret.
Der er en række helt normale forhold, hvor mange filer kan blive ændret på én gang i din backup:
- Hvis du har backup af en programmappe eller en systemmappe. I denne type mapper findes der ofte tusindvis af små midlertidige filer, som forandres løbende, når din computer er tændt og du bruger dine forskellige programmer. Generelt anbefaler vi ikke, at du tager backup af denne type mapper. Disse typer mapper findes som regel under din brugermappe på computeren (f.eks. C:/-drevet) eller i en undermappe i mappen Dokumenter.
- I forhold til ovenstående, anbefaler vi, at du tager en grundig gennemgang af de mapper, som du har tilføjet til backup i Jottacloud og udelader de undermapper, hvor der potentielt set kan være opbevaret program - og systemfiler.
- Hvis du flytter en stor mappe, som du har backup af, fra én placering til en anden. Det kunne f.eks. være, hvis du flyttede rundt på en stor mappe med tusindvis af billeder.
- Hvis du har backup af en mappe, som andre programmer også har adgang til. Dette kunne f.eks. være hvis du har backup af dit e-mailprogram (Outlook eller Thunderbird) eller hvis du bruger et billedprogram som Lightroom. I sig selv er der ingen problemer ved samarbejde mellem Jottacloud og ovenstående eksempler, men du skal være opmærksom på, hvis programmerne ændrer et stort antal af filerne i mappen på én gang.
Der ligger mange filer i Papirkurven - hvad skal du gøre?
For det første, skal du ikke gå i panik, fordi der ligger mange filer i Papirkurven. Som forklaret ovenfor kan der være mange forklaringer på, at der ligger mange filer i Papirkurven - og det kan være et resultat af helt normalt brug.
Med det sagt, skal du naturligvis tage det alvorligt, hvis du ikke kan finde den umiddelbare årsag til, at mange filer ligger i Papirkurven.
Hvis du er i tvivl, anbefaler vi, at du tager en grundig gennemgang af dine data og skaber dig et overblik over dem.
En sådan gennemgang kan omfatte:
- At skabe et overblik over dine data på de enheder, som du har backup af. Undersøg f.eks. om mapper og filer ligger der, hvor de plejer.
- Vurder om du for nyligt har foretaget ændringer på en enhed, som kan have påvirket dine mapper og filer. Det kan være, at du har installeret nye programmer, formateret en harddisk eller blot ryddet op.
- Undersøg hvilke delte mapper og filer, du har. Er der f.eks. sket mange forandringer i en delt mappe, du har med en ven eller kollega?
- Hvis du benytter synkronisering / Jottacloud-mappen, kan du også her skabe et overblik over mapper og filer.
Start med at kortlægge hovedmapper og overliggende mapper, hvori du har filer og undermapper, som har værdi for dig, og som du allerede har tilføjet til automatisk backup. Arbejd dig herefter igennem undermapperne og filerne.
Gendan filer fra Papirkurven
Du kan gendanne filer tilbage til deres oprindelige placering. Åbn Papirkurven, vælg en eller flere filer og klik Gendan.
Tøm Papirkurven
Hvis du ønsker at frigøre plads på din konto, kan du tømme Papirkurven.
- Vælg Tøm Papirkurv
- Vælg Slet for altid
Dette vil slette alle filer og mapper i Papirkurven permanent. Det vil herefter ikke være muligt at gendanne disse filer.